SIAPA NAK BANTUAN, HUBUNGI SAYA – JUTAWAN TERLAJAK LARIS

alif syukri
INI bukan dalam filem atau khayalan, tetapi jutawan terlajak laris Aliff Syukri menawarkan diri untuk membantu sesiapa yang memerlukan bantuan, sejak 1 Jun lalu.

Dalam facebooknya pada dua hari lalu, sekali lagi beliau menulis: “Sy melihat respon lebih dr 3000org yg memberi komen dr org ramai khususnya rakyat malaysia yg inginkan bantuan dr saya..
saya dengan senang hati ingin memilih beberapa pihak yang memerlukn bantuan saya.. Mengikut kriteria yg spatutnya diberi bantuan..”

Mungkin agaknya wang tajaan RM30 juta yang ditolak oleh Persatuan Bola Sepak Kedah boleh disalurkan untuk memberi bantuan kepada orang ramai.

Jika RM10,000 diberikan kepada 3,000 yang membuat permohonanan, baru habis RM30,000 dan ini tidak menjejaskan sedikit pun wang jutawan muda itu.

“Siapa yang inginkan bantuan, boleh terus hubungi dan maklumkan mengapa dan sebb anda anda layak diberi bantuan oleh saya..,” tulisnya lagi.
.bashah alif

Begitupun, beliau mahukan memberi kepada mereka yang sepatutnya dibantu, bukan kepada orang yang tidak perlu dibantu.

“Sekiranya saya rasa sssiapa yg betul2 memerlukan bantuan, insyaAllah saya akan cuba untuk membantu dengan memberikan bantuan kepada pelajar,janda,asnaf dan mereka yg memerlukan..,” tulisnya.
.
Utk maklumat lanjut hubungi pejabat Alif Syukri di talian 03-61562037, pihaknya akan memilih mereka yang betul2 memerlukan dan pihaknya akan memulakan misi ini pada 14hb -16 Jun 2016 ..

Biasanya orang kaya yang nak membantu akan dikenakan syarat, tetapi jutawan anak Kedah ini hanya mahukan: “Sy tak minta lebih dr anda smua .. Sy hanya minta Share kan dan tag kepada org yg memerlukan utk saya bantu mereka megurangkan beban yg tanggung..,” tulisnya.

3,278 thoughts on “SIAPA NAK BANTUAN, HUBUNGI SAYA – JUTAWAN TERLAJAK LARIS

  1. Salam..saya ingin minta tlg pada datok..sye memerlukan bantuan datok..kalau boleh sya ingin meminjam wang sebanyak 50k untuk menyelesaikan semua hutang saya dan saya akan bayar tiap2 bulan kepada datok..saya mengharap sgt2 datok blh tolong saya

    Like

  2. Bantuan saya perlukan utk mengubat penyakit cancer prostat yg saya hidapi sejak 5 tahu n yg dah berlalu…saya dah cuba pinjam dekat lain tapi kebanyakan bohong…saya makin tertekan dgn penyakit saya ini..saya harap dato dapat menolong bebanan saya ini …0176031736

    Like

  3. Hi dato salam.
    Saya nak minta bantuan sebanyak 3000 ribu untuk bayaran hutang saya.
    Keadaan saya sekarang banyak susah mcm rasa nak mati.
    Boleh tak dato pinjam duit nanti I akan bayar balik bulan bulan dato.

    Like

    • Asalamualikum… Saya nak minta bantua untuk bayar utang saya kat dato saya berharao sangat dato….

      Like

  4. Saya jefri.. kepada dato jika ingin membantu secara ikhlas demi perpaduan islam sejagat bantulah golongan seperti kami yang amat memerlukan bantuan kewangan. Isteri kini sedang menjalani rawatan kimo. 012.3488516

    Like

  5. As salam…dato…saya btolΒ² memerlukan bantuan kewangan di mana saya sekarang menghadapi krisis kewangan yg begitu teruk sekali.harap dato sudi utk menghulurkn bantuan

    Like

  6. SAYA TINGAL JOHOR SAYA SUDAH CEHRAI SEKARANG TINGAL DENGAN EMAK BAPAK ADIK LELAKI TAK JAGA SAYA DIA JAGA IBU BAPA SAYA SAHAJA BOLEH SAYA DAPAT SUMBANGAN SIKIT SAYA ADA MASALAH OTAK OTAK SAYA KENA STROK LEPAS KENA PUKOL DI KEPALA SAYA FITS LAGI MASALAH JANTONG DOCKTER BERI SAYA SURAT RUJOKAN UNTOK BUAT OLTER 24 JAM UNTOK JANTONG SAYA TAK ADA BANTUAN PERTOLONGAN DARI SEDARA MARA BOLEH KASI SUMBANGAN SIKIT SO SAYA BOLEH PERGI PAKAR HOSPITEL ..SEBAP STROK OTAK SAYA ADA FITS MASALAH JANTONG ERAGULER HEART BEAT TOLONG SAYA SIKIT SUMBANGAN SAYA BOLEH PERGI HOSPITAL UNTOK JANTONG SAYA..TOLONG SAYA SIKIT SAYA TAK BOLEH KERJA SEBAP MASALAH SAYA..SUMBANGAN SIKIT SAYA BOLEH PERGI HOSPITAL.. TOLONG SAYA SIKIT

    Like

    • Nama saya renuga boleh kasi saya sumbangan untok rawatan jantong saya ..docktor suroh saya buat holter 24 jam di jantong ..saya sudah cehrai saya tiada siapa siapa sokong saya bapa tak kerja emak strok pasyean tolong saya sumbangan sikit saya boleh pergi check jantong saya sumbangan sikit so saya boleh pergi check jantong saya saya susah nafas sebap masalah jantong

      Like

  7. Salam…..entah lh mcmna nk saya jelaskn…malu pd diri sendiri…tpi saya amat2 trdesak…jika datuk sudi dan sedia hulurkn sedikit bntuan utk saya…saya mnta hnya utk hbuan kepeluan yg terdesak….utk mm.byar balik…saya mmg tk mampu…jdi bolehkh encik hulurkn sedikit bntuan utk saya…no bnk cimb7622750494….no tel 01156557916

    Like

  8. Assalamualaikum,dato sy skrg ditimpa masalah kewangan.sy ingin memohon pertolongan dato sebanyak Rm3,000 .sy sgt-sgt perlukan bantuan.0199928221

    Like

  9. Nak buat sebagai modal buat bisnes
    Tp kocek kosong kan bgus ada org yg kaya tolong i bukn nak minta wang tp nak meminjan untuk melabur buat bisnes pas tu return…. Blik ma datuk kmi org kurang kemampuan tk bisa klau tak da yg mendorong

    Like

    • On Fri, Aug 30, 2019 at 4:51 PM Nik Ruzilawati Nik@Gee wrote:

      > > > On Fri, Aug 30, 2019 at 11:35 AM penyusakti.wordpress.com comment-reply@wordpress.com> wrote: > >> Zaidi ed commented: “Nak buat sebagai modal buat bisnes Tp kocek kosong >> kan bgus ada org yg kaya tolong i bukn nak minta wang tp nak meminjan untuk >> melabur buat bisnes pas tu return…. Blik ma datuk kmi org kurang >> kemampuan tk bisa klau tak da yg mendorong” >>

      Like

      • Assalamualaikum

        On Fri, 30 Aug 2019, 4:52 pm penyusakti.wordpress.com, wrote:

        > Nik Ruzilawati Nik@Gee commented: “On Fri, Aug 30, 2019 at 4:51 PM Nik > Ruzilawati Nik@Gee wrote: > > > On Fri, Aug 30, 2019 at 11:35

        Like

      • On Fri, Aug 30, 2019 at 5:41 PM penyusakti.wordpress.com wrote:

        > Khal Mar commented: “Assalamualaikum On Fri, 30 Aug 2019, 4:52 pm > penyusakti.wordpress.com, wrote: > Nik Ruzilawati Nik@Gee commented: “

        Like

  10. Assalamualaikum… Dato… Saya Aleesya ingin memohon bantuan kewangan dialisis untuk adik saya. Saya telah diberhentikan kerja pada 22/8/19 kerana sering ambil cuti dusebabkan adik keluar masuk wad. Saya perlukan Wang untuk transport ulang alik dialisis dan bayaran dialisis sebab zakat meluluskan 150 untuk setiap dialisis dan selebihnya 50 kena bayar sendiri setiap dialisis. Tolonglah Saya Dato. Nom hp Saya 0147147570.

    Like

  11. Hello sir.. I want to pay my university fee & I’m taking basic engineering program.. Can u help me , sir? I’m really sad now cuz my study is on 16th sept 2019 & i still cant save enough money. please notice me..

    Like

    • Assalamualaikum datok saya ingin bantuan dari datok saya dari keluarga yg susah datok..saya ada ank 6 orng saya memerlukan duit untuk ank2 saya belajar tetapi kami tiada duit untuk kegunaan belanjer persekolah mereka saya hidup susah datok saya harp datok dpt menolong keluarga kami saya hnya saya tidak berkerja hnya suri rumh saja suami saya ada sakit gastri hnya meniaga kecil..keciln ajer itu pon kadng2 x dpt bawk balik untungnya..kdng2 x ada lansung dpt duitnya ank2 saya mkn kais pagi mkn pagi kais petng mkn petng datok saya hrp datok dpt membantu beban saya dn suami..berapa yg datok nk bantu dkt saya…saya terima ajer.syukur Alhamdullilah saya doa kn datok sehat dn dipnjang umur semoga Allah lumparkn rezki datok dn keluarga dn diberi kesihatn yg baik..Aamiin.

      Like

      • Assamualaikum dto tergamak penipu sya ckp nk bank in dah 3kli tue diam kn dri…senang sya ckp x mau tlong cpe pdam bntuan supaya cpe x hrap dto yea termsk sya jnji plsu je allah yg thu jnji pa yeaπŸ˜„πŸ˜„πŸ˜„

        On Tue, Aug 27, 2019, 11:11 penyusakti.wordpress.com syazuah athira bt rosli commented: “Assalamualaikum datok saya ingin > bantuan dari datok saya dari keluarga yg susah datok..saya ada ank 6 orng > saya memerlukan duit untuk ank2 saya belajar tetapi kami tiada duit untuk > kegunaan belanjer persekolah mereka saya hidup susah datok saya harp datok” >

        Like

  12. Assalammualaikum dato saya baru bekerja,sebab berhenti kerja dulu menjaga orang tua sakit jantung…sekarang saya tak ada modal Untuk memulakan kerja…saya ada 3 anak 6thn 4thn 1thn hariΒ² makan bubur kosong…nak menjual barang pon xberharta…moto pon hanya ada sebuah…andai kata dato dapat menghulurkan bantuan pada kami hanya Allah s.w.t dapat membalas budi baik dato..berapa dato nak hulurkan bantuan pon takpa syukur alhamdulillah…018-3121684 (lokman) acc maybank
    162384970850 “terima kasih allah’

    Like

    • Assalmualikum… Dato saya memerlukan bantuan utuk bayar hutang dato saya harap sangat hutang saya dalam RM20000 ribu semua sekali dato harap dato dapat menolongnya secepat mungkin ya dato… Mermelukan saya serta kan akaun bank maybank : 155108014711

      Like

  13. Selamat pagi dato..saya betsy.. sya sangat2 perlukan bantuan kewangan sekarang..tak ada sumber pendapatan lain selain mengharapkan suami..suami bertungkus lumus bagi kami 4 beranak makan..tapi tak mencukupi..nak pinjam adik beradik semua kata tak dapat tolong..saya cuma nak pinjam sekitar rm200-rm300 untuk beli barang makan anak..kami ibu bapa tak kisah tak makan.. tapi di sebabkan anak saya betul2 terdesak nak guna duit beli barang makan ank sya skrang ni..tak kisahlah berapa sekali pun yg sudi di bantu..asalkan ada buat sementara waktu.. kalau dato sudi tolong saya whassup saya atau call di nombor ni 0136194059

    Like

  14. Asslammualaikum dato alif syukri. Saya amat memerlukan bantuan dato untuk tolong saya sebab saya tak duit nak beli barang dapur, untuk bayar sewa rumah, saya betul 2 susah sekarang ni, dengan kerja tak ada… Tak ada sape nak tolong saya….

    Like

  15. Nama saya Raina Ping dari Kuwait, saya menghubungi Puan Linda untuk jumlah pinjaman perniagaan sebanyak $ 50K Kemudian saya diberitahu tentang langkah

    meluluskan amaun pinjaman saya yang diminta, setelah mengambil risiko lagi kerana saya sangat terdesak untuk menubuhkan perniagaan

    untuk kejutan saya yang paling besar, jumlah pinjaman telah dikreditkan ke akaun bank saya dalam 24 jam perbankan tanpa sebarang tekanan

    mendapatkan pinjaman saya. Saya terkejut kerana saya pertama kali jatuh mangsa penipuan! Jika anda berminat untuk mendapatkan apa-apa pinjaman

    amaun & anda terletak di mana-mana negara, saya akan menasihati sesiapa yang mencari pinjaman untuk menghubungi Firma Pinjaman Puan Linda melalui

    Melalui E-mel: mrslindarobertloanfirm@gmail.com

    ATAU WhatsApp +44 7723 526040

    Like

  16. Assalammualaikum Dato Tolong Saya Datang Saya Betul Betul Perlu Kan Duit Datuk Rm2000 Bantu Saya Datuk Plizzz Saya Merayu Sagat Sagat No saya 01123441567

    Like

    • asalamualaikum dato sukri.sy keeja buat rumah baru2ni sy jatuh dari ketinggian 12kaki patah tulang belakang dah masuk 3bulann tak bekerja keena masih sakit.mtak jasa baik dato dpt tolong.buat pebelanjaan harian dengan 3org anak isteri tak bekerja.sebelum kemalangan hidup sy alhamdullilah.nak cagarkan moto pun tak apa sy sanggup.dah tiada cara lain.sy kesempitan duit skrg.
      gadaiyan dengan nilai moto RM5000

      Like

    • Assamualaikum dto ckp nk tlong sya ckp je nk tolong tpi x pun…tertelan jgk sya tgh sakit bt lgu nie…0167414459

      Like

  17. Dato, tolong sy. sy baru kena scam 2 hari lepas dgn member sndiri habis 2.7k. Saya perlu duit esok dato 😭

    Like

      • assalammualaikum…sy NUR AZWIN sy ibu kpd 6 org ank suami sy penmengang kad oku mata buta sebelah dan lemah bahagian kaki…sy berniaga kecil kecilan membuat kuih
        dan mnjaje rumah ke rumah…hasil nye x mnentu…skrg sy betul2 tegah susah… sy ingin memohon bantuan kpd datuk…bantuan segera utk mmbyar hutang rm2400,api air yg tertunggak rm1130 tempoh hujung bulan nie klo x bayar kene potong dan membeli keperluan harian ank2 mkn minum pempes susu dan laen2…sy da cube minta tolong kpd mereka2 (pihak2 berkenaan)tp mereke2 mengpelekehkan sy….tlg datuk sy perlukan sagat2 berapa pun sy x kisah janji ank2 sy mkn dan ade tempat berlindung dan api air…itu pun cukup bagi sy datok
        nie no.hp sy 01139908266

        Like

      • Sya pernah minta bantuan tahun lepas tp hingga sekarang tiada respond. Adakah ini benar?

        On Mon, 19 Aug 2019, 11:25 am penyusakti.wordpress.com, wrote:

        > NUR AZWIN BINTI AZMAN commented: “assalammualaikum…sy NUR AZWIN sy ibu > kpd 6 org ank suami sy penmengang kad oku mata buta sebelah dan lemah > bahagian kaki…sy berniaga kecil kecilan membuat kuih dan mnjaje rumah ke > rumah…hasil nye x mnentu…skrg sy betul2 tegah susah… sy ingin m” >

        Like

  18. Dato Alif. Tolong saya. Saya perlukan RM 6000 untuk bayar hutang dan beli balik rantai tangan mak saya. Tolong la saya bagi sesiapa yang boleh membantu. Ini nombor saya 0197966245

    Like

    • Dato tolong sya..sya perlukan duit sebnyak 3.k dalam masa terdekat sya dh xtahu nak but ap dh dato..sya egent untuk halperibadi

      Like

      • salam. saya mohama masood. dah daftar pinjam rm2k. tunggu terima wang ..

        Pada Aha, 18 Ogos 2019 8:16 AM penyusakti.wordpress.com menulis:

        > Acap La commented: “Dato tolong sya..sya perlukan duit sebnyak 3.k dalam > masa terdekat sya dh xtahu nak but ap dh dato..sya egent untuk halperibadi” >

        Like

      • Assalamualaikum dato alif syukri . Saya datang dari keluarga yang susah . Adik beradik 7 tapi masih kecil . Saya perlukan sedikit duit untuk belajaan harian . Mohon jasa baik dato 0199243744

        Like

  19. Sebelum ni saya suri rumah.tapi saya diceraikan kerana dia mahu kawin dengan orang lain.saya mempunyai anak 4 orang 2 bersekolah dan lg dua masih kecil.saya tidak bekerja dan terpaksa pijam duit dengan orang. Sekarang orang dah tak bagi pinjam sbb saya tidak mampu bayar balik

    Like

    • saya perlu betul duit sekarang mahu byr hutang along..Dalam Rm37k kalo mahu minta byr balik pun boleh tapi pelahan2 saya byr…nih no saya 01151531172

      On Wed, Aug 7, 2019, 10:09 PM penyusakti.wordpress.com wrote:

      > Hafizuddin commented: “Assalammualaikum Dato Saya Nak Mintak Tolong Rm5000 > Ni No Ws Saya 01123441567” >

      Like

  20. Askum dato sy ibu ank 9 keadaan sy daif sy perlu pertlnggan dato.sy mempunyai ibu yg dh uzur.ank sulung sy oku.sy harap dato dpt menolong sy yg daif ni.sy ckp dari hati yg iklas n jujur.tlng lah dato sy dh tk berdaya lg nk tanggung semua ni.

    Like

  21. Adakah anda mencari perniagaan pinjaman, pinjaman peribadi, rumah pinjaman, kereta pinjaman, hutang hutang konsolidasi, pinjaman tanpa jaminan, usaha modal, dll … Atau jika Anda menolak pinjaman oleh bank atau lembaga keuangan karena satu atau beberapa alasan. Anda berada di tempat yang sesuai untuk penyelesaian pinjaman anda! Saya adalah pemberi pinjaman peribadi, saya memberikan pinjaman kepada perusahaan dan individu dengan suku bunga rendah dan 1% yang layak. Manfaat. Silakan hubungi kami melalui surat: zippora.zimslenders@gmail.com

    DATA Peminjam S

    1) Nama Lengkap: ……………………………………… ……………..
    2) Alamat: ………………………………………. ………………………….
    3) Negara: ………………………………………. …………………………..
    4) Jenis Kelamin: ……………………………………… ……………………
    5) Status Perkawinan: ……………………………………… ……………..
    6) Pekerjaan: ………………………………………. …………………………
    7) Nombor Telefon: ……………………………………… ……………………
    8) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan: …………………………………..
    9) Durasi: ………………………………………. ………………………………..
    10) Tujuan Pinjaman: ……………………………………… ………………..

    Like

  22. Assamualaikum dato saya nk mntk bntuan dri dato..klau dato dpt bntu sya lah nk bt rawatan sya esiden pth tulang bklng sya…kos rwatan sya 2 seminggu dkt rm200 g penang g alor setar..suami sya kja nelayan gji x brpe sangat…sya da ank sekolah seorg…hrap dato blh bntu kn sya…larat nk mntk pertolongan owg tiap bt kn sya…0137614728…mybank 157139993215..

    Like

  23. Assalamualaikum Datuk saya Mohamad Fazdillah bin Ahmad amat memerlukan bantuan kewangan dari datuk sebanyak RM50 ribu untuk melunasi hutang piutang saya harap permohonan sayad mendapat perhatian Datuk secepat mungkin. MayBank Akaun No 151017373756 atas nama Mohamad Fazdillah Bin Ahmad. Terima kaseh

    Like

  24. as-salam dato… saya berhajat ingin meminjam RM3000 dengan dato… 0192458389.. semoga dato sudi penuhi hajat saya.. terima kasih dato

    Like

  25. Assalamualaikum Dato…sya amat berbesar hati jika Dato dpt memberi pertolongan pd sya dan keluarga.Kehidupan sekarang dihimpit dgn byk dugaan dan masalah ..sya memerlukan 20k untuk melunaskan hutang2 dr beberapa sumber..

    Like

  26. Assalamualaikum dato’ saya nabil
    Saya nak mintak tolong pada dato’ untuk bantu sepupu saya dan juga saya untuk selesaikan hutang yang telah kami pinjam ini sebanyak 20ribu
    Saya harap dato’ dapatlah bantu saya dan juga sepupu saya ni
    Sebab saya sudah tak tahu nak mintak pinjam pada siapa untuk selesaikan semua ni
    πŸ˜”πŸ˜”πŸ˜”

    Like

  27. Assalamualaikum #Datoterlajaklaris
    Saya memerlukan bantuan kewangan dari Dato kerana permohonan loan dengan bank dan Koperasi ditolak. Sy tidak mahu terjebak dgn meminjam dari Ahlong atau Ceri haram.. andai Dato boleh memberi pinjaman dan sy akan membuat bayaran ansuran setiap bulan.. 0102977060

    Like

  28. Asslamualaikum Datuk saya Mohamad Fazdillah Mohon bantuan kewangan sebanyak RM50 ribu. Di harap permohonan saya dapat perhiatian.

    Like

  29. Askum datuk saya kamis bin mat saya nak minta tolong dengan datuk untuk meminjam kan saya duit sebayak 20.000.00 kerana saya nak bayar hutang along yg saya pinjam .sampai sekarang saya hanya bayar bunga saja dah 4 tahun saya jalan pembayaran itu .jadi saya berjanji dengan datuk akan bayar semuala secara beransur2

    Like

    • Assalamualaikum. saya mohamad cacat pendengaran minta pinjam wang rm2 ribu untu mula buka nigaan makanan . minta dari dato Aliffsyuki.. sila sms 0136620396.

      Pada Sab, 27 Jul 2019 22:01 penyusakti.wordpress.com menulis:

      > Kamis bin mat commented: “Askum datuk saya kamis bin mat saya nak minta > tolong dengan datuk untuk meminjam kan saya duit sebayak 20.000.00 kerana > saya nak bayar hutang along yg saya pinjam .sampai sekarang saya hanya > bayar bunga saja dah 4 tahun saya jalan pembayaran itu .jadi say” >

      Like

  30. Perdamaian dan rahmat Allah menyertai kamu semua.
    Adakah anda mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda kerana masalah kewangan, sila hubungi kami hari ini, kami akan menawarkan anda jumlah yang sangat baik untuk buah pinggang anda. Kami pakar dalam pemindahan buah pinggang dan juga membeli dan menjual buah pinggang dengan penyumbang yang sama. Jika anda berminat menjual atau membeli buah pinggang, sila hubungi kami melalui e-mel: sathyaspecialisthospital@onet.eu
    WhatsApp: +917428564310

    Like

  31. Salam..,disini saya ingin meminta pertolongan ikhlas dari hamba allah dan insan allah yang mulia dapat memberikan sumbangan ikhlas pada saya untuk bantuan ank2 saya sebanyak rm500 sahaja…harap dpt bentuan dri yg mulia… No acc maybank 158284065188 nama pemegang acc Azilia Abu Khalid..no tel 01136257018:-(

    Like

  32. Asalamualaikum….Dato’ sy mmerlu kn bantuan….Klau blh bantuan rumah…..rumah sewa yg sy dduk hampir roboh dan hampir menimpa anak2 sy
    …….sy ade ramai ank2 sy bru lpas bersalin

    Like

  33. Adakah anda mencari perniagaan pinjaman, peribadi pinjaman, rumah pinjaman, mobil
    pinjaman, pinjaman pelajar, hutang hutang konsolidasi, pinjaman tanpa jaminan, modal venture
    modal, dll. Adakah anda pinjaman oleh bank atau enggan kewangan
    ditetapkan untuk satu atau lebih alasan. Anda berada di tempat yang tepat untuk
    lunasi pinjaman anda! Saya pemberi pinjaman peribadi, saya berikan
    syarikat dan perorangan dengan suku bunga rendah dan mampu
    2%. Silakan hubungi saya melalui e-mel
    (banestoloanf@gmail.com) (Whatsapp ….. +971586897671)

    Like

Leave a Reply to Nana Cancel reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.