Mohammed Bello Punyai 130 Isteri, 203 Orang Anak Meninggal Dunia

TOKOH poligami yang mempunyai 130 orang isteri dan 203 orang anak, Mohammed Bello Abubakar dari Nigeria meninggal dunia kelmarin dalam usia 93 tahun.

Beliau yang lebih dikenali sebagai Baba Masaba turut meninggalkan beberapa isteri yang kini sedang hamil.
bello
Tokoh kontroversi ini dikatakan seorang bomoh, malah ada menyatakan seorang ulama Nigeria.

Akhbar Daily Trust ketika menemu bual Baba Masaba dan isterinya melaporkan, pada tahun 2008, masa di mana ia mulai dikenali dunia, Baba Masaba baru memiliki 86 isteri dan 170 orang anak.

Sejumlah isterinya yang sempat bertermu bual dengan BBC pada tahun 2008 menyatakan, mereka bertemu Abubakar ketika mencari bantuan untuk menyembuhkan perbagai penyakit, dan penyakit itu mereka dakwa berjaya disembuhkan oleh Abubakar.

“Saya tidak mencari mereka, tapi mereka yang datang kepadaku. Aku akan mempertimbangkan bahawa Tuhan telah memintaku untuk menikahi mereka dan aku akan melakukannya,” jelas Abubakar dalam wawancara pada tahun 2008.

Ganiat Mohammed Bello, salah seorang isteri Abubakar yang telah menikah dengan lelaki itu selama 20 tahun menceritakan, keduanya bertemu ketika ia masih duduk di bangku sekolah menengah. Ibunya pernah berjumpa Abubakar untuk bertanya akan hal penyakitnya.

Tak lama selepas itu, Abubakar pun melamar Ganiat.

“Pada mulanya saya berhajat tidak akan berkahwin dengan lelaki lebih tua tapi Abubakar menyatakan itu perintah langsung dari Tuhan,” ujar Ganiat.

Kehidupan rumah tangga Abubakar sempat menjadi perdebatan agama setempat kerana berkahwin dengan jumlah yang tidak diiktiraf oleh syariat.

Pada 2008 misalnya, ia dikritik para ulama Muslim lainnya yang menuntut supaya menceraikan 82 dari 86 istrinya dalam waktu 48 jam. Tapi saat itu, Bello mengatakan bahwa semua isterinya adalah miliknya dan merupakan misi ilahi untuk menjaga pernikahan.

Hingga kini, ia telah berkahwin dengan 130 wanita, walaupun 10 di antaranya berakhir dengan perceraian. BBC pernah melaporkan, Baba Masaba mendakwa beliau memiliki kemampuan untuk mengurus semua isterinya.

“Seorang lelaki dengan 10 istri akan runtuh dan mati, tapi kekuatan saya sendiri diberikan oleh Allah. Itulah mengapa saya mampu mengendalikan 86 di antara mereka,” ujarnya.

BBC melaporkan, banyak dari isteri-isterinya yang datang sebelumnya karena meminta disembuhkan dari penyakitnya, Dan ada juga yang mengatakan bahawa mereka tidak kuasa menolak sang ulama tersebut. Dalam setiap wawancara, kehidupan mereka juga digambarkan dengan baik.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s