Doktor Di Rusia 89 Tahun Masih Lagi Lakukan Pembedahan

UMUMNYA, rata-rata orang Malaysia jika masih lagi hidup dalam usia 89 tahun, dianya tentu sentiasa dalam usur atau bongkok.

Tentu menjelma dalam fikiran kita, bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Moahamad walaupun berusia 92 tahun, namun masih aktif politik.

Seorang wanita Rusia berusia 89 tahun, Ilyinichna masih lagi bekerja di hospital empat kali seminggu. Malah, masih lagi melakukan pembedahan.

Ini tokoh unik dalam sejarah dunia.

Mungkin JPA atau KSN boleh memikirkan untuk melanjutkan tempoh persaraan kepada doktor di Malaysia kerana setakat ini tempoh persaraan wajib ditetapkan 60 tahun, dan boleh disambung kontrak sehingga 65 tahun.
doktor-89-tahun1
Ilyinichna berkata, pekerjaan sebagai doktor bukanlah sekadar profersional, bahkan ianya suatu gaya hidup. Inilah menjadikan beliau begitu energetik, terus bersemangat membantu menyembuhkan orang yang memerlukan bantuan.

Sehingga kini bermakna Ilyinichna telah menjadi dokter selama 30 tahun dan sebagai dokter bedah kanan beliau mempunyai pengalaman yang luas.

Beliau pernah ditugaskan sebagai tenaga perubatanh di gurun di Rusia.

Namun kini beliau kembali ke kampung halamannya di Ryazan. Ketika ditanya kenapa belum bersara, beliau, “Jika ia berhenti bekerja, lalu siapa yang akan melakukan pembedahan,” tanyanya.

Karena usianya hampir satu abad, banyak orang meragukan kemampuannya. Namun rakan sekerjanya meyakinkan, Ilyinichna mampu melakukan pekerjaannya tanpa pernah mengalami kesalahan.

Selama menjadi dokter, dia telah melakukan operasi pembedahan lebih dari 10.000 kali.

Aktiviti hariannya dimulai pukul 8 pagi. Ia berangkat ke klinik untuk menjumpai pesakitnya sebelum melakukan operasi pada pukul 11. Kurang lebih 3 jam setelah itu ia baru ke rumah sakit di Ryazan untuk melakukan pekerjaan yang telah dibuat daftarnya.

Mungkin sekali doktor ini yang tingginya hanya 155 sentimeter adalah satu-satunya dokter bedah tertua yang masih melakukan pembedahan 4 kali sehari.

Pada mulanya Ilyinichna bercita-cita ingin menjadi ahli geologi. Namun keinginan itu berubah setelah ia membaca sebuah novel yang berkisah mengenai dunia perubatan.

Tidak mudah untuk Ilyinichna berjaya menjadi seorang doktor bedah berwibawa.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s