Awak Seorang Realis?

Sapa-sapa pun bebas memilih. Ia tak terkecuali saya, awak, dia… atau di sudut bumi mana seorang itu berada, atau keturunan apa baka asalnya, warna apa kulit luarnya, bahasa apa pertuturan hariannya dll yang seumpama.

Maksud di sini setiap orang itu bebas memilih untuk menjadi orang yang macam mana.

Misalnya adakah dia ingin menjadi seorang realis? Yang akan percaya suatu benda atau suatu perkara itu sepertimana adanya? Tidak lebih dan tidak kurang? Tidak melompat ke depan dan tidak pula undur ke belakang? — seperti segelas air berisi separuh, maka dia akan bangun mengatakan di dalam gelas itu berisi separuh air. Atau dia mengatakan air mengisi separuh dari saiz gelas.

Ini berbeza dengan seorang pesimis. Si pesimis akan berkata, air di dalam gelas masih kurang separuh untuk penuh. Manakala si optimis pula akan berkata, air sudah memenuhi separuh gelas.

Bolehkan dua penyataan tadi, yang keluar dari mulut si pesimis dan si optimis, atau yang tertera dari perkataan yang ditulis oleh mereka berdua ‘dianggap sebagai propaganda?

Jika boleh, maka si pesimis dan si optimis ialah ejen-ejen yang sedang giat bertugas dalam bakul propaganda.

Bagaimana pula sikap si realis dalam hubungan dengan ejen-ejen propaganda ini? Yang setiap waktu sentiasa ada di belakang, di depan, di kiri dan kanannya?

Jika dia berjaya dibawa masuk sama ke dalam permainan ejen-ejen propaganda ini, sama ada dari kelompok pesimis atau realis, maka dirinya bukanlah seorang realis. Walaupun dia sering mendakwa diri dia seorang realis.

Dan ini pertanyaan: adakah anda menelan buta pada political games yang sedang dimainkan oleh dua kelompok ini? Hari ini?

oleh – Haidi H.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s