Bahang Politik II

Ahh, dah dua bulan berlalu macam-macam cerita politik timbul. Ingat tak masa aku ajak kau keluar waktu PKP dua bulan lepas, ceritanya tak ada lah sampai macam ni.  Aku rasa kau pun tak jangka kan?

Tembak Maki Hamun

 TETAPI Wardanis teman kita yang ada di sebelah waktu kita membaca novel atau menonton filem yang ada babak tersebut tetap tidak akan mengalami apa-apa; kalau dia senyum dia akan masih boleh senyum – isi perutnya tidak ada yang terkeluar, malah darah setitik pun tidak jatuh menitik…

Mahu Kekal Dalam Dunia Determinism?

“BAYANGKAN bagaimana masyarakat Melayu misalnya pernah percaya ‘anak dara jangan menyanyi di dapur kelak akan dapat suami tua. Lebih tua daripada datuk lelakinya’. Ini kebenaran yang sama sekali tidak boleh diharap. Ini tahyul. Tapi ada orang boleh percaya…”

Cara Hidup Model Ayam: Ayam Ternak vs Ayam Hutan

DALAM seni Kung Fu klasik seperti tersiar dalam filem Jet Li atau Jackie Chan, gurunya biasa berpedoman kepada aksi haiwan seperti ular tedung atau pepatung untuk mendapatkan kemahiran seni berkenaan. Dalam kehidupan kita, kata seorang guru, boleh juga berpedoman kepada haiwan lain untuk dijadikan model hala tuju agar ianya menjadi

Menjadi Manusia, Malaikat dan Syaitan

SEMAKIN positif cara berfikir seseorang itu semakin mudah untuk mereka membuat pilihan yang bakal memberi manfaat kepada diri, masyarakat dan negara. Berfikir positif yang juga beriringan dengan bersikap positif memberi makna cara kita berfikir dan bertindak berdasarkan realiti atau fakta semasa yang akhirnya memberi peluang setiap kita membuat sesuatu keputusan